Struthionidae


Jag tycker att beskrivningen av denna art är riktigt charmig.

De har otroligt små hjärnor, ungefär lika stora som valnötter.
De har små huvuden, långa halsar, stora kraftiga kroppar, långa ben och kraftiga fötter. Benen är långa och starka och de har bara tre tår.

De har tjocka svarta ögonfransar och de har de största ögonen alla landlevande djur.

Hmm... detta skulle kunns skrivas om till en kontaktannons.

Kvinna söker man

Jag, kvinna 30+, söker dig, man 35+, för mysiga promenader och sällskap i höstmörkret. Jag har tjocka svarta ögonfransar och stora ögon. Jag har ett litet huvud och lång hals. Jag är kraftigt byggd och har långa, starka ben. Mina fötter är kraftiga och jag har bara tre tår. Min hjärna är liten, ungefär som en valnöt. Jag tycker om att vara ute i naturen och jag springer väldigt fort.


Strutsen :)

Jag undrar, varför gömmer strutsen huvudet i sanden??

Detta är tydligen bara en gammal myt. De gömmer inte huvudet i sanden. Om det var så att strutsen gjorde det när de hotades av rovdjur så skulle de snabbt sorterats ut av det naturliga urvalet. Strutsen lägger sig ibland ner och sträcker ut halsen längs med marken för att undvika upptäckt. Det kan vara detta beteende som givit upphov till myten. Det kan också vara så att strutsen böjer ner huvudet när den förtär föda, vatten eller kanske grus att ha i muskelmagen. Många fåglar sväljer grus som de förvarar i muskelmagen och använder för att sönderdela föda. Fåglar har ju inga tänder.

Vi har ju även uttrycket, "Att stoppa huvudet i sanden". Det innebär att man varken vill se eller tror sig själv bli sedd i konfliktfyllda situationer. Uttrycket kommer från myten att strutsen, om fara hotar, sägs dölja sig genom att stoppa huvudet i sanden.  Man ser ofta uttrycket i politiska debattarticklar mm...

/ Skulle också vilja kunna springa 65 km i timmen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0