Tiempo libre con amistad

Om man söker på ordet "fritid" på wikipedia.org finner man följande:

"Fritid kallas den del av dygnet och veckan som inte upptas av arbete, måltider och sömn. Fritid är således i strikt mening all den tid som en person förfogar över sig själv.
Brist på upplevd fritid kan orsaka symptom av stress och trötthet. I föreläsningar och litteratur om stressrelaterade sjukdomar rekomenderas att "riktig" fritid bör förekomma och därför planeras in."


Haha- detta tycker jag är ganska komiskt! Detta innebär att jag i princip inte har haft någon fritid på 3,5 år! Eftersom det som mitt liv bestått av är just arbete, en del måltider och lite sömn då och då. Förutom en dag i veckan som jag varit ledig. Men det är svårt att på en dag ledigt i veckan hinna planera in en fritidsaktivitet när det även är nödvändigt att tvätta och städa ibland. En sovmorgon då och då är också hälsosamt. Speciellt när man vissa dagar arbetar 15 timmars pass. Och som sagt, brist på upplevd fritid kan orsaka symptom av trötthet...

Jag medverkade nyligen i en undersökning. Där definierades vänner som personer som inte ingår i din familj och heller inte är arbetskamrater...
Hmmm- detta innebär i så fall att jag heller inte har umgåtts med vänner på 3,5 år. Eftersom man på mitt jobb lever tillsammans med sina kollegor är det också dem man umgås med, när man någon gång ibland lyckas få tid till att spendera sin fritid tillsammans. Visst kan man bege sig ut och skaffa sig turkiska, grekiska, thailändska eller spanska vänner. Men när man oftast inte befinner sig på en och samma plats i mer än 6 månader hinner man inte bli så bra vän med lokalbefolkningen, vilket är synd. Jag har självklart samlat på mig en hel del vänner under mina år utomlands vilket betyder mycket för mig. Dock är det dessvärre bara en minoritet som kan leva upp till nedanstående.

(Wikipedia.org definierar dock "vänskap" såhär:)
"Vänskap är en relation mellan personer. Denna relation kan grunda sig i tex pålitlighet eller kärlek. Många menar att i vänskap ska man kunna lita på varandra och kunna dela hemligheter utan att de avslöjas. Vänskap anses som det finaste bandet  mellan många personer i världen. Eftersom att det allra flesta forskarna menar att människan är ett flockdjur, och behöver sociala kontakter med andra människor, så är vänskap väldigt viktigt. En vän är en människa i vars sällskap man vågar vara sig själv."

Ok. Man ska kunna dela hemligeter utan att de avslöjas. På min arbetsplats och kollegorna emellan vet de flesta om ens hemligheter innan man knappt vet om dem själv. Skvaller är ett av de största "fritidsaktiviteterna" på jobbet.
Människan är ett flockdjur- jag har bytt flock en gång i halvåret de senaste 5 åren.

Wiktionary.org beskriver ordet "skvaller" på förjande sätt:
"Idelt prat och spridning av rykten om andras privata och personliga affärer"

Ordet "rykte" beskrivs såhär:
"Den föreställning av en person, en organisation eller ett föremål, vilken personerna runt omkring har, och vilken ofta överförs via privata samtal."

Trist!

Vad betyder så allt detta? Hinner man inte bli nära vän med någon på kort tid? Blir man bara vän på ytan? Vad kräver djup vänskap? Tid? Gemensamma vänner? Gemensamma intressen? Gemensam uppväxt? Mer fritid?!

Jag är otroligt glad att jag har mött alla de människor som jag har mött i mitt liv. Alla har på något sätt påverkat mig och format den jag är idag. Jag saknar de flesta otroligt mycket och hoppas att alla har det bra var än i världen de befinner sig! Jag hoppas att jag möter dem igen! Jag önskar att jag hade haft mer tid att lära känna många av alla dem jag träffat. Men livet är bra på det sättet att det fortsätter och resan går vidare och jag kommer att träffa minst lika många nya människor längre fram på min resa.

Jag vet att jag har vänner där hemma som uppfyller allt detta. Jag vet att mina hemligheter inte avslöjas. Jag kan vara mig själv tillsammans med dem och vänskapen grundar sig på pålitlighet och kärlek. Jag älskar er!

Om 16 dagar beger jag mig vidare hem till dem.

/ "I get by with a little help from my friends."  - John Lennon

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0