"Jag kan flyga, jag är inte rädd"

Varför applåderar charterturister på flyget?

När man reser med ett flyg fyllt med charterturister så envisas alla alltid med att applådera så fort planet nuddar marken. De väntar inte ens tills planet har parkerat. Utan så länge det har nuddat marken så är de nöjda. De far fortfarande framåt i flera hundra kilometer i timmen och verkar inte alls vara medvetna om att de flesta olyckor sker vid just start och landning.

På en flygning mellan Heraklion och Arlanda var det en medpassagerare som vände sig till sin man under de sedvanliga applåderna och utbrast:

- "Jag ska börja applådera när du lyckas parkera bilen i garaget".

Jag gillade den kommentaren och log där på landningsbanan i  min ensamhet.

Piloten som manövrerar flyget hör inte ens applåderna där han sitter i cock pit och får inte ens ta del av dem.
De flesta charterbolagen har frågeformulär som delas ut under flygningen. Där kan man istället visa sin tacksamhet till piloten och personalen ombord på flyget. På det sättet så syns tacksamheten i deras statistik och alla kan ta den av den positiva feedback som ges från passagerarna.

Det som jag finner mest intressant är att detta endast sker på charterflyg. När man reser reguljärt någonstans är det ingen som får för sig att applådera. Självklart finns det väl någon vilsen person som normalt flyger charter som för sig själv slår ihop händerna i ett försök till en applåd, men slutar kvickt när han/hon hör hur patetiskt det låder med en ensam applåd. Hur kommer det sig? Är passagerare som flyger reguljärt mindre nöjda, eller är det mestadels personer som lever i sin egen tunnel och inte ens bryr sig som flyger med reguljärflyg?

Piloter som flyger människor fram och tillbaka över jorden har ett stort ansvar och förtjänar absolut att få veta det. Men hur länge ska applåden finnas kvar?
Kommer de mån tro från klassikern "sällskapsresan" från 1980? (28 år sedan!) Där ser man alla förväntasfulla turister glatt applådera när flyget landar på Gran Canaria. Eller är detta en tradition som starat tidigare än så?

/ "Du, om man vill ha lite mer juice, hur gör man då?"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0